Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На виконання плану роботи апеляційного суду Чернівецької області на І півріччя 2014 року відділом судової статистики, кодифікаційно-довідкової роботи та звернень громадян проаналізовано стан розгляду звернень громадян в апеляційному суді Чернівецької області в 2013 році.
Аналіз цього питання двічі на рік здійснюється з метою підвищення ефективності роботи зі зверненнями громадян, а також для виявлення та усунення причин, що породжують надходження до суду необґрунтованих та повторних звернень.
В ході здійснення аналізу для порівняльної характеристики показників по розгляду звернень громадян були використані відповідні статистичні дані за 2012 рік, вивчені провадження за зверненнями громадян, які надійшли до суду протягом 2013 року.
Стан розгляду звернень громадян за період, що аналізується характеризується наступним чином.
В 2013 році до апеляційного суду Чернівецької області надійшло 114 звернення громадян - проти 102 у 2012 році, що на 11,8 % більше.
За вказаний період надійшло 86 заяв, клопотань (проти 87 у 2012 році, що на 1,1% менше). Кількість скарг, що надійшло становить – 28 (проти 15 за минулий рік, що на 86,7% менше).
Безпосередньо від громадян протягом звітного періоду надійшло 106 звернень. Також, звернення громадян надходили з Секретаріату Президента України, Апарату Верховної Ради України, Генеральної прокуратури України, Прокуратури Чернівецької області, та інших органів державної влади.
У звітному періоді надійшло 6 колективних звернень (проти 2 за 2012 рік).
Від Народних Депутатів України за період, що аналізується надійшло 5 звернень (з них 2 звернення колективних).
Від інвалідів та ветеранів Великої Вітчизняної війни за період, що аналізується надійшло 6 звернення (проти 2 за аналогічний період 2012 р.).
На контроль не було взято жодного звернення (2 за попередній період).
Повторних звернень надійшло 3 (проти 2 за 2012 р.).
За період, що аналізується на адресу апеляційного суду Чернівецької області надійшло 3 необґрунтованих звернення.
У 2013 році 8 звернення було повернуто заявнику з відповідними роз’ясненнями, оскільки вони не відповідали вимогам ст.ст. 5, 8 Закону України «Про звернення громадян» (проти 3 у 2012 році).
Станом на 01.01.2014 року залишку звернень немає.
Структура звернень у 2013 році характеризувалася наступним чином:
- скарги про порушення строків розгляду справ;
- скарги на дії суддів;
- звернення щодо законності судових рішень;
- скарги про невидачу копій судових рішень;
- звернення щодо передачі справ на розгляд до іншого судді або суду;
- звернення стосовно порушення суддями норм матеріального та процесуального права;
Так, в 2013 році надійшло 2 скарги про порушення строків розгляду судових справ (проти 5 у 2012 році).
В результаті проведеної перевірки цих скарг виявлено наявність об’єктивних причин, які обумовили порушення процесуальних строків розгляду справ.
У більшості випадків особи, які брали участь у справах, недобросовісно користувались наданими їм правами, не з’являлись на виклики суддів, заявляли безпідставні відводи головуючим по справам, що призводило до неодноразового відкладення справ та вирішення клопотань. Про це авторам надавались відповідні роз’яснення.
Крім того, заявникам неодноразово роз’яснювалось, що тривале перебування справ на розгляді зумовлено об’єктивними причинами: неможливістю розгляду конкретної справи до вирішення іншої, призначенням по справах судових експертиз тощо.
За період, що аналізується на адресу апеляційного суду Чернівецької області надійшло 14 скарг на дії суддів, (проти 8 за 2012 рік). Більшість з них носили характер незгоди із судовими рішеннями. В цих скаргах громадяни посилались на порушення суддями норм матеріального та процесуального права, їх неетичну поведінку та упередженість при розгляді справ, про вчинення окремих процесуальних дій, що перешкоджали заявникам в реалізації їх права на оскарження рішення районного суду, неприйняття доказів по справі, не допуску до участі в справі, не здійснення фіксації судового процесу, невчасне виготовлення судового рішення та висловлювалась недовіра судді.
Всім заявникам надавалися роз’яснення щодо встановленого процесуального порядку оскарження судового рішення, подання доказів, заяв, клопотань. У відповідях заявникам серед іншого також роз’яснювався процесуальний порядок відводу судді у разі наявності, передбачених законом підстав.
Під час розгляду звернень у який йшлося про незаконність, на думку авторів, судових рішень, останнім надавалися роз’яснення щодо порядку їх оскарження до суду апеляційної та касаційної інстанції, необхідність дотримання встановленої законодавством форми та змісту апеляційної (касаційної) скарги та повідомлялося про строки оскарження рішення суду.
Про несвоєчасну невидачу копій судових рішень за період, що аналізується надійшло 15 (проти 4 у 2012 році). Всі вони були розглянуті вчасно та вжитті всі заходи для своєчасної видачі копій судових рішень учасникам судового процесу.
Також у період, що аналізується надійшло 4 звернення про порушення з боку посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, а також окремих громадян прав і свобод заявників.
За наслідками розгляду таких звернень їм надавалися роз’яснення про порядок звернення до суду з позовом про захист порушеного права.
Крім того, у продовж 2013 року надійшло 3 звернення щодо передачі судових справ від одного судді до іншого, а також зміну підсудності справ.
Заявникам надавалися роз’яснення про процесуальний порядок передачі справи для розгляду в інший суд та порядок вирішення відводу судді.
Надходження зазначених звернень до суду апеляційної інстанції обумовлено тим, що здебільшого у заявників, як учасників судового процесу, відсутня інформація про рух справ та результатів їх розгляду і як наслідок порушення ними питання щодо надання інформації по справах.
Крім того, заявниками у зверненнях порушувалися питання про поновлення строків на касаційне оскарження; щодо неналежного виконання рішення суду органами державної виконавчої служби; щодо зміни міри запобіжного заходу; звільнення від покарання та закриття кримінальної справи; щодо порушення строків призначення справи в апеляційній інстанції; про перегляд рішення за нововиявленими обставинами; щодо порушення посадових обов’язків працівниками канцелярій районних судів.
Всі звернення були належним чином розглянуті, скеровані за належністю для розгляду по суті, про що заявникам надавалася письмова відповідь у встановлені законом строки, з них: до 3-х днів – 77 звернень; до 15 днів – 37 звернень.
Суддями судової судових палат суду звернення не розглядались.
Підсумовуючи вищенаведене, слід зазначити, що апеляційним судом Чернівецької області приділяється належна увага своєчасному, якісному і об’єктивному розгляду звернень громадян в строки та в порядку, передбаченому Законом України «Про звернення громадян».
Результати розгляду звернень громадян були предметом обговорення на зборах суддів та нарадах при керівництві суду.
Провідний спеціаліст відділу судової
статистики, кодифікаційно-довідкової
роботи та звернень громадян
апеляційного суду Чернівецької області Бадюк Н.К.
13 лютого 2014 року